Тунелю під Ла-Маншем (Євротунель)
Тунелю під Ла-Маншем (Євротунель)

Рівно19 років тому в цей день, 6 травня 1994 відбулася церемонія введення в експлуатацію транспортного тунелю, прокладеного під протокою Ла-Манш, що з’єднав Англію і Францію.

Він був урочисто відкритий лідерами країн-учасниць – королевою Великобританії Єлизаветою II і президентом Франції Франсуа Міттераном.

Одна з найбільших будівель 20 століття тунель під Ла-Маншем або Євротунель, який з’єднав континентальну Європу з Великобританією, довгий час був найдовшим тунелю в світі (в цій якості його змінив тунель «Сейкан»). Його загальна протяжність становить близько 51 км, з них 38 км – безпосередньо під дном моря.

Вперше ідея зв’язати Англію з континентом з’явилася ще на початку 19 століття, коли французький інженер А.Матьє представив проект підводного тунелю. Багато років вчені розробляли різні способи подолання протоки Ла-Манш, висуваючи все більш фантастичні проекти. Але практичних результатів довелося чекати майже 100 років.

Після Другої світової війни ідея побудови тунелю знову була відроджена, але всі рішення впиралися в фінансові труднощі. У 1984 році уряди Великобританії і Франції дійшли висновку, що без залучення приватних коштів будівництво неможливе, і оголосили конкурс на кращий проект тунелю. У 1986 році такий проект був обраний, і країни підписали договір на будівництво. Головним підрядником став англо-французький консорціум, що складається з 10 компаній і 5 інвестиційних банків.

Після урочистого відкриття тунелю 6 травня 1994, регулярне транспортне сполучення Британії з континентом було відкрито наприкінці цього ж року. У реальності Євротунель складається з двох основних тунелів, що мають рейковий шлях для поїздів, і одного службового, який виконує експлуатаційні функції. Спеціальні поїзда з платформами для автомобілів і вагонами для пасажирів відправляються кожну годину. Сьогодні подорож від Лондона до Парижа займає менш ніж три години.

Грандіозний тунель під протокою Ла-Манш став пам’ятником 20 століття. Незважаючи на те, що проект виявився дуже дорогим (10 мільярдів фунтів стерлінгів), і всі витрати не окупилися досі, ця спроруда вважається зразком сучасної інженерної майстерності, в рівній мірі враховує безпеку і функціональність.

Про те, як будувався тенель, які труднощі трапрялись у процесі розробки та імплементації такого грандіозного проекту дивіться у випуску National Geographic: Мегаспоруди. Тунель під Ла Маншем.