Новини науки. 5 вересня. Стовбурові клітини допоможуть зберегти біорізноманіття планети, стверджують в журналі Nature Methods вчені з Інституту Скріппса (США).

Білий носоріг на порозі вимирання

Деякі види тварин, такі як білий носоріг або мавпа Леонова знаходяться на межі зникнення – у дикій природі їх лічені одиниці, і навряд чи їм вдасться відновити свою чисельність «власними силами», навіть за допомогою драконівських природоохоронних заходів. А ось стовбурові клітини можуть дати зникаючим видам нову надію

Вперше ідея про таке незвичайне застосування стовбурових клітин з’явилася в науковому співтоваристві близько п’яти років тому. Її сенс у тому, щоб отримати від зникаючих видів плюрипотентні стовбурові клітини, які, як відомо, можуть перетворитися в будь-який тип клітин. Проблема була в їх джерелі. Про отримання клітин з ембріонів цих самих зникаючих видів не могло бути й мови. А мати справу з напівдиференційованими стовбуровими клітинами (наприклад, кісткового мозку) – це певною мірою компроміс, до того ж учені слабо уявляли собі, як вони будуть брати ці клітини, наприклад, у того ж носорога.

Проте, незабаром, з’явилися дані про те, що звичайні зрілі фібробластні клітини людини можна трансформувати в стовбурові, подібні ембріональним. Шляхом перепрограмування фібробласти перетворювалися на так звані індуковані плюрипотентні стовбурові клітини. Якраз з отриманням фібробластів від тварин ніколи ніяких проблем не було, роботи зі збору таких клітин від зникаючих видів велися з 1970-х років. Залишалося лише застосувати техніку перепрограмування на тваринних фібробластах.

Для експерименту обрали клітини білого носорога і мавпи Леонова. Гени, призначені для їх перепрограмування, були взяті відповідно від коня та іншого виду мавп. Але дослідників спіткала невдача.

Тоді для перетворення фібробластних клітин тварин в стовбурові були використані людські гени, які вже застосовувалися для подібних процедур (природно, на людському матеріалі). Спроба вдалася: тваринні клітини стали індукованими стовбуровими, які можна було перетворити на клітини трьох основних зародкових тканин (з них потім формуються всі тканини й органи дорослого організму).

Однак метою всього заходу було зовсім не клонування вихідних тварин-донорів. Дослідники збираються отримати з таких індукованих стовбурових клітин статеві клітини, щоб використовувати їх у штучному заплідненні; це дозволить і число особин збільшити, і генетичну різноманітність підтримати.

Експерименти такого роду успішно проводилися на мишах, і дослідники сподіваються, що удача буде супроводжувати їх і з іншими видами. Щоправда, як справедливо зауважують деякі скептики, вся ця затія може залишитися витонченим фокусом на стику молекулярної біології та екології: ми надто мало знаємо про репродуктивну біологію тих же носорогів, щоб розраховувати на успіх у такому штучному розмноженні цього виду. Проте вчені не збираються кидати почате – іншого шансу в носорогів, як і в багатьох інших зникаючих видів, просто немає.

За матеріалами compulenta