Інтерв’ю. 29 липня. Міністр культури розповів про те, коли з’явиться українське кіно, чи загрожує «Софії» виключення зі списків ЮНЕСКО і що потрібно робити з Десятинною церквою.

Михайло Кулиняк

Мінкульт в березні ¬ 2010 і сьогодні – в чому різниця?

– По-перше, пройшла адмінреформа, яка призвела до істотного скорочення кількості чиновників. І міністерство культури і туризму, реорганізоване в міністерство культури, також проходить цей шлях. Функції служби туризму передані у відання міністерства інфраструктури, а до нас перейшли функції держкомітету у справах релігії і нацменшин. Крім того, створено Державне агентство з кінематографії, діяльність якого координується міністром культури.

Агентство з’явилося, а коли з’явиться українське кіно?

– Сьогодні національний кінематограф отримує найбільші преференції за всю свою історію – у першу чергу, завдяки увазі президента. У кілька разів збільшено його фінансування (у 2011 році виділено 110 млн гривень), а національні кіностудії звільнили від податків на землю. І при цьому змінюється сама система фінансування кіновиробництва: ми вводимо нові правила відбору кінопроектів, за аналогією з французькою системою. У нас завжди було проблемою зрозуміти, на яких підставах той чи інший фільм отримує фінансування. Зараз ми створили прозору двоетапну систему. Вже оголошений конкурс сценаріїв, відбір на якому проведуть кіноексперти, не пов’язані з Мінкультом. Вони самі відберуть певну кількість сценаріїв. А потім буде пітчинг – презентація, на якій автори будуть захищати свої сценарії. Їм будуть виставлятися бали, і проекти, які отримають найбільше балів, отримають і держфінансування. Думаю, прозорість процедури поліпшить якість нашого кіно.

Обмеження за жанрами будуть?

– Ні, ми якраз чекаємо від наших кінематографістів жанрового розмаїття. Хочу також нагадати, що в травні цього року, під час Каннського кінофестивалю, ми підписали договір з міністром культури Франції Фредеріком Міттераном про спільне кіновиробництво – це означає, що Україна стала в один ряд з європейськими країнами, чиї національні кінематографії успішно розвиваються завдяки копродукції. Є й інші міжнародні домовленості. Іноземні партнери, побачивши інтерес нашої держави до кіно, відразу посилили співпрацю. Справа в тому, що Україна завжди була країною, привабливою для кінематографістів різних країн. Але до цих пір вона була майданчиком, де можна недорого зняти фільм. А вже дозрів час показати щось своє. У нас вже на підході фільм «пройшов крізь вогонь» Михайла Іллєнка, який повністю на всіх етапах зроблений в Україні. До кінця літа він уже буде в прокаті. Я не прихильник того, щоб фільмів знімати багато – треба брати не кількістю, а якістю.

Якщо держава фінансує фільм, вона отримуватиме від нього прибуток?

– Знаєте, у нас ще не було прецедентів, щоб фільм, знятий за держкошти, був успішним і приніс прибуток. Але ось зараз у нас підуть кілька фільмів спільного виробництва, і я вивчу це питання докладніше. Думаю, звичайно, держава повинна отримувати прибуток, якщо вклала гроші.

Про кінотеатри. Рік тому була скасована заборона на дубляж західних фільмів російською мовою та прийнято постанову Кабміну, якою дозволили дубляж будь-якою мовою, лише б він був зроблений в Україні. Що це змінило? Скільки західних фільмів зараз йде українською мовою і скільки російською?

– Я думаю, що постанова ситуацію кардинально не змінила. Я вже говорив, що тут немає проблеми мови – є проблема місця виробництва дубляжу. Якщо до 2008 року український дубляж робився в Україні, а фільми, дубльовані російською, за куди менші гроші купувалися в Росії, то тепер ми вирівняли ситуацію.

Але рік тому йшлося про те, що в Україні всього одна фабрика дубляжу – вона належить Богдану Батруху, який принципово не робить дубляж російською.

– Наскільки я знаю, зараз їх вже декілька. У нас багато талановитих артистів, які роблять дубляж і для інших країн. Так що, думаю, немає ніякої проблеми зробити в Україні дубляж будь-якою мовою, затребуваному в нашій країні.

І ще про фільми. Частина з них не потрапляє на український ринок через заборону комісії з моралі. Ви вважаєте це правильним?

– Думаю, ця комісія відіграє свою позитивну роль. Можливо, є перегини, але до мене зверталися всього один раз – з приводу «Пилки 7». Але це одиничні випадки. А перебір насильства в кіно … Я думаю, його і в житті достатньо.

Ви говорите про нові форми роботи, але зберігаєте явні пережитки минулого. Наприклад, фінансування Спілки письменників. Чи не правильніше було б ці кошти спрямувати на премії авторам творів, які оберуть громадські ради?

– Думаю, я не перший і не останній міністр культури, який стикається з цими питаннями. Але давайте влаштуємо круглий стіл, де буде преса і представники цих спілок – письменників, художників, композиторів. І ви почуєте всі аргументи проти вашої ідеї. Я не візьму на себе роль людини, яка знищила творчі спілки. Для них це клуби за інтересами, де обговорюються творчі питання. На ті гроші, які їм дає держава, вони проводять конкурси, майстер-класи і т.д., утримують будівлі своїх союзів.

А ще – друкують за держрахунок зібрання творів своїх керівників…

– Це питання порядності окремих людей. Ми не можемо впливати на ці процеси, з цим повинні розібратися самі письменники. Але через це не можна припиняти фінансування. Серйозне мистецтво треба підтримувати. У нас є дитячі письменники, які в ринкових умовах не виживуть. Колись ми прийдемо до того, що їх фінансуватимуть фонди. Але для цього суспільство повинно стати багатшими. А поки потрібно підтримувати наших людей мистецтва. А то ми вже дожилися до того, що у нас бандури китайського виробництва.

Чому Шевченківська премія присуджується тільки творам українською мовою, в той час як половина творчості самого Шевченка – російською?

– Я як міністр не можу впливати на рішення комітету з Шевченківської премії. Напевно, правильно, щоб премію міг отримати будь-який громадянин України, якою мовою він би не писав. Але повинен зібратися Шевченківський комітет і сам обговорити – є така проблема чи ні. Ініціатива не може виходити від Мінкульту.

Про пам’ятки архітектури. Часто пишуть про те, що наші об’єкти можуть випасти зі списків ЮНЕСКО. Особливо часто це пишуть про Софійському соборі.

– У тій мірі, як про це пишуть, проблема ніколи не стояла. Навпаки, в цьому році ЮНЕСКО включило в свої списки ще один український об’єкт – Резиденцію Буковинських митрополитів і Далматинський в Чернівцях (в цій будівлі зараз розташований Чернівецький університет). Готуємо документи з Херсонесу і по Бахчисарайського палацу. Ставлення до України в ЮНЕСКО значно покращилося: там бачать, що в державі настала стабільність, і вона нарешті зайнялася питаннями культури. Я розумію бажання ЗМІ перебільшити, щоб тема звучала. Але насправді мова йде лише про рекомендації ЮНЕСКО щодо тих чи інших об’єктів. Коли були останні рекомендації, я доповів про них президенту, і той дав вказівку опрацювати тему буферних зон навколо об’єктів. Думаю, вже незабаром Мінкульт вийде з ініціативою заборонити будь-яке будівництво в таких буферних зонах. Тому що можна звинувачувати будь-яку владу, але ж у забудовників, приміром, на вулиці Олеся Гончара всі документи в порядку, і дозвіл, на жаль, давав не Мінкульт. Всі ці проблеми накопичувалися роками, і за один день їх не виправиш. Але виправляти треба. Зрештою, у нас же всього п’ять об’єктів в списках ЮНЕСКО – не так багато, щоб цю проблему не можна було вирішити. Ту ж Софію ми прийняли на баланс Мінкульту, і восени будемо, згідно з указом президента, відзначати її 1000 ¬ річчя. І от у процесі підготовки з’ясувалося, що під собором проходить газопровід. Я вже переговорив з міністром ПЕК Юрієм Бойко, і він дав команду своїм фахівцям цей газопровід прибрати – все таки це настільки значимий для країни об’єкт, що труба через нього не повинна йти.

Яка ваша думка про відновлення Десятинної церкви, навколо якої виник конфлікт?

– Знаєте, я згадую, як у минулому році ми проводили конкурс з реконструкції музею Шевченка в Каневі. Те ж і з Десятинною – це ж творчі люди, у кожного найкращий проект. Але, думаю, всі погодяться: церкву, зображень якої в первозданному вигляді не збереглося, важко відновити. Тому, швидше за все, буде музеєфікація залишків фундаменту. Це необхідно, тому що ми всі бачимо, як роками там все руйнується.

Так, ніхто не бачив Десятинну тисячолітньої давності, але ж сто років тому там стояла церква. Чому її не відновити?

– Ми вели не одну бесіду з творчими людьми, і вони пояснювали, що та церква не відповідала і не могла відповідати оригінальному храму, побудованого князем Володимиром у Х столітті.

Про меморіалі Голодомору. У 2008-му була побудована його перша черга, але сам проект складався з двох частин. Чи добудовуватиметься друга?

– Нам ще першу чергу треба привести до ладу – недавно під час зливи там зал затопило. Ось розберемося, тоді обговоримо необхідність другої черги.

Про мови. Чи планує Мінкульт привести до єдиних норм українську мову? А то ж на деяких телеканалах можна почути «українську», дуже далеку від оригіналу.

– А що таке оригінал? Я закінчував Національну академію держуправління при президенті, і у нас був курс української мови. Так навіть я, що народився в Західній Україні, дізнався для себе багато нового. Думаю, на телеканалах мова йде всього лише про спроби виділитися. Заборонами тут нічого не досягнеш – спробуй, доведи, що якесь слово у них не українське. Вони дістануть словник української мови 1929 року, де це слово чорним по білому прописано як українське.

Про це ж і мова! У 70-80-ті роки був еталон – словник української мови 1966 року, на який усі й орієнтувалися.

– Думаю, ми прийдемо до цього. Але я б не ставив тут головним застрільником Мінкульт – це всеж більше питання Академії наук, там є вчені, які спеціалізуються на цих питаннях. А якщо Мінкульт підніме питання про те, що на ТБ вживається слово «членкиня», нам дадуть відповідь – вам що, нема чим більше займатися?!

Про Університет культури і мистецтв. Торік Анна Герман висловила думку, що його слід позбавити фінансування. Фінансується він зараз? Які у вас стосунки з Михайлом Поплавським?

– Так, ми фінансуємо цей університет, але як: спочатку береться ліцензія, потім в Мінекономіки визначаються рамки фінансування і після цього Мінкульт робить держзамовлення. До речі, в 2011-му серйозно зменшено держзамовлення на спеціальності, які не є профільними для університету. Але повністю припинити фінансування … Це найпростіше рішення. За назвою університету стоїть хороший викладацький склад, і у студентів є інтерес до цього вузу. Відносини з Михайлом Михайловичем у нас робочі. Я вважаю Поплавського одним з найталановитіших менеджерів країни. Те, що він зробив за десять років, під силу дуже невеликій кількості ректорів. Він у минулому році пообіцяв, що піде зі сцени, цього року, напевно, буде ще один прощальний концерт … Це веселий, життєрадісний чоловік, став нещодавно депутатом облради, так що у нього з’явився ще один майданчик для виступів.

Ганна Герман свого часу зізналася, що при вирішенні питання про призначення міністра культури вона порекомендувала вас. Що вас пов’язує з нею?

– Знаєте, Ганна Миколаївна – унікальна людина. Вона – мій земляк, ми народилися недалеко один від одного, у нас був спільний етап у житті, починаючи з 2004 року, коли вона стала прес-секретарем прем’єра, а я працював у Кабміні. І в наступні роки ми нерідко опинялися поряд. Я дуже поважаю цю людину, і її думка для мене завжди важливо. Вона – професійний журналіст і тонкий політик, у неї є чому повчитися. Вона напевно, знаючи мене, уявляла, яким я буду міністром. І якщо Ганна Миколаївна дійсно рекомендувала мене, то я вдячний їй за це. Думаю, я її не підвів.

Так, ви вже дві чистки Кабміну пережили.

– Я б не назвав це чистками. Просто в житті будь-якого міністра є перший день і є останній, і чим краще міністр усвідомлює, що колись буде і останній день, працювати навіть легше – менше звертаєш увагу на всілякі чутки. Якщо не впораюся – право президента мене звільнити, думаю, я без роботи не залишуся. Але якщо президент мене не звільняє, мабуть, я на своєму місці.

У Кабміні лише два гуманітарних міністра – ви і Дмитро Табачник. Які у вас стосунки?

– Коли в 2006-07 роках я був заступником міністра культури і туризму, Дмитро Володимирович був віце- прем’єром. І оскільки я відповідав за питання взаємодії міністерства і Верховної Ради, то часто бував у нього. Можу сказати, що він – гуманітарій з великої літери. Не буду давати оцінку його нинішнім діям як міністра – це прерогатива людей, що працюють у сфері науки і освіти, але як колеги ми дуже багато спілкуємося, співпрацюємо, так як наші сфери діяльності часто стикаються. У нас рівні робочі відносини.

Посада віце-прем’єра все ще вакантна, і цілком можливо, що це буде гуманітарний віце-прем’єр. Ви готові до того, що над вами з’явиться ще один начальник?

– Я б сказав – не начальник, а координатор. І він нам, я думаю, необхідний – це буде людина, яка, перебуваючи в Кабміні, зможе регулювати питання Мінкульту та Міносвіти. Вважаю, це буде непогано для ефективності нашої роботи.

– Як часто ви зустрічаєтеся з президентом?

– Хотілося б частіше, і останнім часом зустрічей стало більше – президент провів два засідання Гуманітарної ради, поставивши чимало завдань. Але навіть якщо не виходить зустрітися, у мене завжди є можливість по телефону розповісти президенту те, що мене хвилює.

– У вас прямий зв’язок?

– Так, у моєму кабінеті є телефонна трубка з написом «Президент». Багато міністрів її називають «інфарктною трубкою», але насправді мене як міністра радує, що є увага президента до культури. Часом я вказую на цю трубку людям мистецтва, які приходять до мене на прийом, і кажу: «Не переживайте, про всі проблеми я доповідаю президенту, бо він завжди готовий нас підтримати».

У структурі Мінкульту є така структура як сектор режимно-секретної та мобілізаційної роботи. Які секрети є у Мінкульту?

– Я як міністр підписую допуск до держтаємниці. Це було і є, і не тільки в нашій країні. Нічого жахливого в цьому немає, просто є частина питань, які вирішуються в закритому режимі. Мова йде не про документи Мінкульту – просто мене як члена уряду інформують про деякі документи, що стосуються життєдіяльності країни – наприклад, закритих постановах Кабміну. Такий сектор є в кожному міністерстві, він обробляє закриті документи, які потрапляють на підпис міністру. Я особливо не вникав у діяльність цього сектору – є він, і нехай буде. Це всього лише три особи.

Ви – людина мистецтва. Не нудно займатися адміністративною роботою?

– Знаєте, в цьому є свій азарт. Є прагнення знайти гроші на музей або храм, і це ж не те, що підняв трубку, сказав «Дайте грошей» – і їх дали. Ні, це цілий процес, причому теж творча – треба будувати стратегію того, як це все організувати. До того ж, треба відвідувати багато заходів, навіть тоді, коли втомився. Люди чекають, і якщо я прийду до одного артиста у філармонію, то повинен прийти до іншого в оперний театр, інакше скажуть, що міністр до цього краще ставиться, а до того гірше. Так що нудно не буває.

А коли брали в останній раз скрипку в руки?
– Якщо чесно, десь на початку березня, коли у мене був день народження. Взяв її, витер… Вона у мене хороша, німецька, ще в консерваторії на ній грав.

Просто витерли?!

– Ні, ну, звичайно, пограв. Скрипка взагалі такий інструмент, що на ній треба періодично грати, щоб вона не розсохлася. Звичайно, соромно, що пограти виходить не так часто, як хотілося. Але коли ми наведемо в Мінкульті порядок, обов’язково буду грати частіше.

Джерело Сегодня