Огляд преси. 10 травня. Смерть Усами бен Ладена не призведе до нівелювання страху перед ісламом, каже в інтерв’ю Neue Zuercher Zeitung професор кафедри масових комунікацій університету Ерфурта, фахівець з ісламу Кай Хафез.

Усама бен Ладен
Бен Ладен живий чи мертвий всеодно залишиться символом радикалізму

Усама бен Ладен відмінно розумів, як найбільш ефектно подати себе, вважає Кай Хафез. “У відеозверненнях він позиціонував себе як класичного воїна-мученика. Наскільки цей образ відповідав реальній особі лідера “Аль-Каїди“, невідомо. Однак його звернення буквально” проковтувалися “як близькосхідними, так і західними ЗМІ, оскільки мали високу новинну цінність”. Як підкреслює далі експерт, аналітики і вчені виходять сьогодні з того, що сучасний тероризм – на відміну від попереднього йому саботажному тероризму – представляє собою більшою мірою комунікаційну стратегію, яка має скоріше символічний сенс. “Жертви терактів 11 вересня 2001 року, – продовжує професор Хафез, – були для бен Ладена інструментом для вираження послання. І в цій спробі сучасного тероризму посіяти паніку в усьому світі ЗМІ відіграють одну з центральних ролей”.

На думку Хафеза, фігура бен Ладена мала значення лише в період становлення терористичної мережі “Аль-Каїди“. Пізніше він перетворився в об’єднуючу постать терористичного руху з децентралізованою структурою. З часом організація стала являти собою “швидше ідею радикального джихадизма”, і для її розповсюдження мертвий бен Ладен буде відігравати ту ж роль, що й живий, підкреслює експерт.

Справжнім джерелом поширення негативного образу ісламу він вважає не події 11 вересня в Нью-Йорку, а іранську революцію 1978-1979 років. “Для Заходу вона стала певним шоком, оскільки знову актуалізувався зв’язок політики і релігії. Це і призвело до негативного сприйняття ісламу. Теракти в Нью-Йорку лише зміцнили цю тенденцію”.

На даний момент, зазначає експерт, ісламофобія, до якої схильні в першу чергу такі європейські країни, як Німеччина, Нідерланди і Австрія, призводить до сплеску праворадикальних настроїв.

Коментуючи ставлення Європи до арабських революцій, професор Хафез говорить про існування двох точок зору. Згідно з однією з них, зміни в арабському світі є історичним шансом на перегляд образу ісламу. “Багатьом стає очевидно, що в ісламському світі живе близько 1,4 млн осіб, що прагнуть до демократизації”. Друга точка зору більш песимістична. Її прихильники виходять з того, що слід розрізняти позитивні тенденції на Близькому Сході і ситуацію з мусульманами, що живуть в Європі. Так, в Німеччині завжди існувала різниця між певною ейфорією у зв’язку з Росією і мігрантами зі Східної Європи. У зв’язку з цим Кай Хафез не думає, що арабські революції здатні значно вплинути на образ ісламу.

Джерело Neue Zürcher Zeitung

Аль-Каїди