Новини технологій. 8 березня. У стрімкому поширенні віртуального спілкування багато хто бачить соціальну та психологічну загрозу.

Вконтакте
"Вконтакте" робить нас зомбованими

Все більше вчених виступають з критикою нових медіа, вбачаючи психологічні або соціальні проблеми в поширенні спілкування між людьми за допомогою соціальних мереж, мікроблогів і смс-повідомлень, – пише газета The Guardian. Нью-йоркський кореспондент видання Пол Херріс запропонував читачам добірку критичних праць американських дослідників, присвячених впливу нових медіа на людську і суспільну свідомість.

Божевільне захоплення онлайн-спілкуванням можна трактувати як сучасну форму психічного розладу, стверджує викладач соціології Массачусетського технологічного інституту Шеррі Теркл у своїй новій книзі «Самотні разом».

«Навіть якщо певна поведінка стає типовою, вона може виражати проблеми, які раніше вважалися патологією», – зазначає соціолог.

Книга стала сенсацію в Америці, в найбільшою мірою охоплених епідемією соціальних медіа. Шеррі Теркл запросили на гумористичне шоу The Colbert Report. Там вона розповіла, що навіть на похоронах бачила людей, які набирали текст на своїх айфонах. Цікаво, що в своїх попередніх книгах автор значно більш схвально відгукувалася про сучасні технології.

Відповідно до думки Теркл, технології прагнуть домінувати в нашому житті і роблять нас усе менш людяними. Те, що вони дають нам можливість краще комунікувати, є ілюзією – насправді вони ізолюють нас від справжнього людського спілкування і взаємодії, заганяючи в кіберреальність, яка є лише дешевою підробкою реального світу.

«Ми винайшли технології, що сприяють розвитку і натхненню, але дозволяємо їм робити нас мізерними», – пише Теркл.

У своїй книзі «Мелі» (Шаллоус) Ніколас Карр пише, що інтернет змінює наш спосіб мислення, погіршуючи здатність оперувати великими і складними масивами інформації, такими як книги або журнальні статті. Навіщо щось пам’ятати, якщо завжди можна запитати у гугла? Докладніше з позицією автора можна познайомитися в статті “Is Google Making Us Stupid?” в журналі частині Atlantic (англійською).

Кібер-скепсисом просякнута і книга білоруського емігранта Євгена Морозова «Маячня мережі» (The Net Delusion). На його думку, соціальні мережі виховали покоління «актипофігістів» (slacktivists), ледачих і переконаних у тому, що клацання мишею – така ж форма активності, як витрата часу і грошей у реальному світі.

«Інтелектуальне майбутнє Сполучених Штатів туманне», – пише у своїй книзі «Найтупіше покоління» (The Dumbest Generation) викладач університету Еморі Марк Бауерляйн.

Професор Вільям Кіст, експерт Кетського університету в Огайо, говорить, що новітні способи комунікації дійсно починають лякати людей. Однак він не повністю згоден з думкою Шеррі Теркл.

«Коли я заходжу в кафе і бачу, що всі присутні мовчать, втупившись у свої ноутбуки, я розумію, що вона має на увазі, кажучи, що ми перестаємо розмовляти один з одним, – говорить Кіст. – І все ж це не перестає бути спілкуванням. Я не згоден з нею, як на мене, не варто бачити цю ситуацію в настільки чорно-білих тонах».

Гостроти даній дискусії додала і недавня історія Сімони Бек, яка попередила в Facebook, про намір накласти на себе руки, але ніхто з її френдів не сприйняв всерйоз її крик про допомогу. На думку деяких учених, запеклі суперечки свідчать про необхідність вироблення загальновизнаного етикету соціальних медіа.

Джерело Власті нет