Новини України. 5 березня. Румунія може використовувати Конвенцію про оцінку впливу на навколишнє середовище у транскордонному контексті для повного припинення роботи українського глибоководного суднового ходу р. Дунай – Чорне море.

Дунай - Чорне море
Україна може втратити вихід в Чорне море

Про це попереджає народний депутат Верховної Ради Павло Унгурян у своєму зверненні до президента України Віктору Януковичу, пише газета «Дело».

У червні 2011 року відбудеться 5-а зустріч сторін Конвенції. Одним з можливих результатів зустрічі може бути винесення попередження уряду України про недотримання норм Конвенції в частині реалізації проекту «Створення глибоководного суднового ходу р. Дунай-Чорне море» на українській ділянці, побоюється депутат. На думку Унгуряна, в разі винесення Україні такого попередження Румунія може використовувати це рішення сторін Конвенції для створення міжнародного юридичного прецеденту, заблокувати будь-яку господарську діяльність України в дельті Дунаю і практично позбавити Україна торгового виходу до моря.

Унгурян звернувся до Януковича і відповідних державних органів з пропозицією підготувати єдину, потужну, зважену позицію України. Позиція повинна однозначно підтвердити факт виконання Україною всіх взятих на себе міжнародних зобов’язань у рамках Конвенції Еспоо, і заблокувати таким чином рішення про винесення попередження українському уряду.

Для вирішення питання підготовки України до наради сторін Конвенції Унгурян запропонував створити міжвідомчу комісію.

Нагадаємо, відкриття першої черги ГСХ Дунай-Чорне море відбулось у серпні 2004 року. Однак паводок 2005 року і припинення робіт за проектом, відсутність фінансування призвели до заливання каналу, прохід суден призупинили.

Судноплавство по ГСХ відновили в квітні 2007 року В українській частині дельти Дунаю провели ремонтно-експлуатаційні роботи на морському підхідному каналі ГСХ Дунай-Чорне море в об’ємі 405 тисяч метрів кубічних.

З початку листопада 2006 року разом з виконанням ремонтно-експлуатаційних робіт були проведені екологічний, гідрологічний, іхтіологічний та інші види моніторингу. Крім того, виконана комплексна експертиза проекту (в т.ч. екологічна), а також проведені необхідні погодження державними установами та відомствами.

Заступник міністра транспорту та зв’язку України Валентин Касапчук у квітні 2007 року заявив, що відновлення судноплавства по каналу Дунай-Чорне море не завдасть значної шкоди екологічній ситуації в регіоні.

У той же час Румунія постійно заявляє про те, що днопоглиблювальні роботи на каналі «Дунай – Чорне море» можуть завдати серйозної шкоди екології в регіоні.

Україна і Румунія, які також сперечаються за розмежування чорноморського шельфу і виняткових економічних зон, звернулися до Комісії ООН як до третейського судді. У спеціальній доповіді Економічної комісії ООН для Європи, оприлюдненій у Женеві в липні 2006 року, мова йде про шкоду для птахів і риб унікального регіону дельти Дунаю від реалізації проекту каналу Бистре.

Директор екологічного департаменту Економічної комісії ООН для Європи Кай Барлунд зазначив, що подача України апеляції неможлива.

«Рішення комісії, яка вела дослідження, є остаточним. Воно базується на наукових висновках», – сказав він.

У той же час він відзначив, що це рішення є дорадчим, оскільки представляє лише думку науковців.

За матеріалами Газета по-киевски