Новини науки. 7 лютого. Астрономи з Інституту вивчення планет в Туксоні, штат Арізона, завдяки камерам марсіанського орбітального супутника Mars Reconnaissance Orbiter (MRO) встановили, що дюни в північній півкулі Марсу не тільки міняють конфігурацію, але і рухаються.

Вчені знаходять дедалі більше подібностей між Землею та Марсом

Результати свого дослідження група вчених під керівництвом Кандіса Хансена опублікувала в журналі Science. Астрономи проаналізували знімки північних областей Марсу, де розташовуються величезні поля дюн, деякі з яких сягають розміру штату Техас, зроблені за останні кілька років камерою HiRISE з борту MRO.

“Виявилось, що дюни змінюють свої обриси, вони можуть зміщуватися і в них відбуваються справжні піщані лавини”, – зауважила Хансен.

Раніше подібна трансформація дюн в північних широтах Марсу не була доведеною. Вважалося, що вітер на червоній планеті через розрідженість атмосфери не міг призводити до їх зміни, оскільки його сили не вистачить на перенесення піщинок. Як вважають американські астрономи, головною причиною, яка змушує дюни “рухатися”, є лід, який взимку покриває дюни кіркою, а навесні він тане, приводячи до лавина і зміни зовнішнього вигляду дюн.

За даними вчених, трансформації були виявлені на 40 відсотках дюн, які вони досліджували. Втім, дослідники не виключають, що у високих північних широтах Марсу можуть спостерігатися і сильні вітри. Як показали спостереження зонда Phoenix NASA, подібні урагани хоча і є рідкістю для Марса, але іноді все ж відбуваються на червоній планеті.