Новини світу. 6 лютого. Однією з причин витіснення неандертальців людьми сучасного типу в Європі та Євразії було те, що вони не вміли довго бігти.

неандертальці
Неандертальці не вміли довго бігати

На думку американських антропологів з Університету Арізони, це призвело до їх програшу у конкурентній боротьбі з хомо сапієнс, що жили поруч з ними.

Антрополог Девід Рейхлен порівняв будову кісток ніг сучасних людей (хомо сапієнс) і неандертальців, які вимерли близько 20-30 тисяч років тому в Європі і Євразії. На його думку, у неандертальців довжина ахіллового сухожилля була істотно меншою, ніж у хомо сапієнсів, що існували поруч з ним.

В опублікованій в науковому журналі Journal of Human Evolution статті, вчений припустив, що це свідчить про різні типи мисливської поведінки. Сапієнси (кроманьйонці), що вийшли з Африки близько 65-75 тисяч років тому (хоча постійно з’являються свідчення того, що це відбулося і раніше), жили на великих трав’янистих рівнинах. Завдяки цьому вони використовували в полюванні загін і переслідування здобичі. У свою чергу неандертальці, які є нащадками хомо еректус і з’явилися в Європі близько 250-300 тисяч років тому, жили в лісистих і гористих місцевостях, вважаючи за краще полювання із засідки.

45-50 тисяч років тому в Європі почалося похолодання, а клімат став сухішим, що призвело до виникнення великих степових та лісостепових просторів. Непристосовані до життя в таких ландшафтах неандертальці програвали в конкуренції з людьми сучасного типу. У кінцевому підсумку, їх відтіснили у важкодоступні місця, де вони остаточно вимерли близько 20-25 тисяч років тому.

Щоб підтвердити вірність своїх припущень Рейхлен створив на основі кісткових останків ніг неандертальців і кроманьйонців дві моделі, і порівняв енерговитрати при бігу. Виявилося, що вони були у неандертальців істотно вищі, а через нерозвиненість ахіллового сухожилля це, по всій вірогідності, позначалося на їх витривалості.

Втім, сучасні вчені не схильні недооцінювати неандертальців. На їхню думку, це були люди, які довгий час зберігали свою конкурентоспроможність. Приміром, американські та італійські археологи довели, що неандертальці вміли під впливом зміни навколишнього середовища змінювати тип полювання і виготовлених ними знарядь праці.