Новини світу. 30 грудня. Екіпаж літака польського президента Леха Качиньського був змушений під тиском здійснювати посадку під Смоленськом у поганих погодних умовах.

Авіакатастрофа у Смоленську
Польські експерти назвали причини авіакатастрофи під Смоленськом

Рішення про неї приймав не капітан борту Аркадіуш Протасюк, а головнокомандувач ВПС Польщі генерал Анджей Бласік, що був у числі високопоставлених пасажирів. Таку думку висловив колишній командувач польського 36-го спецполку транспортної авіації Роберт Латковський.

Він назвав три причини, які, на його думку, призвели до катастрофи: помилкове рішення летіти при подібних погодних умовах, помилки пілотів і помилки диспетчерів. “Погода не давала можливості посадити літак. Помилкове рішення прийняв голова ВПС, який був відповідальний за цей рейс. Він був на борту, значить, був гарантом безпеки президента і пасажирів. Треба було відкласти виліт і чекати поліпшення погоди або летіти на запасний аеродром”, – сказав Латковський.

Експерт також відзначив, що Протасюк знаходився під тиском з боку голови ВПС, який був у кабіні пілотів. Про присутність у кабіні пілотів сторонніх осіб раніше офіційно говорило слідство.

“Командиром цього літака був не капітан Протасюк, а, згідно з правилами, генерал Бласік. І це він віддав наказ садити літак, навіть якщо не безпосередньо, він дозволив порушувати правила польоту”, – вважає Латковський. За його словами, екіпаж не хотів садити літак, тільки хотів зайти на посадку, щоб “задовольнити пасажирів” а потім летіти на інший аеродром.

Останньою причиною трагедії, на думку польських експертів, стали помилки в діях диспетчерів у Смоленську. Він зазначив, що в диспетчерській кабіні була паніка, один з диспетчерів радився з Москвою, приймати літак чи ні.

“Там хтось прийняв неправильне рішення прийняти літак. Диспетчер навчений і знає, що в таких умовах приймати літак не можна”, – підкреслив експерт.

Латковський вважає, що могло статися непорозуміння між пілотами і диспетчерами: коли екіпаж підтвердив, що раніше садив літак на військовому аеродромі, диспетчери могли подумати, що пілоти знають процедури.

На думку іншого експерта з авіації, колишнього командувача ескадрою 36-го спецполку Стефана Грушчіка, “смоленська трагедія почалася у Варшаві” з організації польоту.

“Екіпаж не знав російської мови, не знав процедур, які необхідно дотримуватися при посадці на російських військових аеродромах”, – зазначив він.

У жовтні Москва передала Варшаві проект звіту за підсумками розслідування, а в середині грудня прем’єр Дональд Туск назвав документ “неприйнятним”. Проект звіту не був оприлюднений, і Туск не став заглиблюватися в подробиці. Він лише сказав, що документ складено з порушеннями правил, встановлених Чиказькою конвенцією з міжнародних авіаперевезень.

Джерело Подробиці