Новини науки. 12 листопада. Мозок людини в процесі навчання читання перерозподіляє ресурси для вирішення цього непростого завдання, і областям, які відповідають за інші навички, доводиться “потіснитися”, повідомили автори статті, опублікованій в четвер в електронній версії журналу Science.

Читання – це відносно недавнє явище в житті людини, і тому, за сучасними уявленнями, людський мозок підлаштовується під цей навик “на ходу”, у процесі навчання, а не спирається виключно на еволюційно давніші механізми обробки візуальної інформації.
Станіслас Дегаене (Stanislas Dehaene) з Національного інституту здоров’я і медичних досліджень (Франція) і його колеги вирішили перевірити, як саме вміння читати впливає на функціонування мозку, і виявили низку змін в реакціях на стимули різної природи.
“Ці в основному позитивні зміни не скасовують того, що вміння читати, як і інші складні навички, також призводить до ефектів “конкуренції” (навичок) в області кори. В області, що відповідає за розпізнавання друкованого тексту, зображення шахової дошки та осіб викликали значно меншу активність. Інтригуюча можливість того, що наше вміння читати розвивається на шкоду здатності сприймати особи, буде розглянута в подальших дослідженнях”, – зазначають автори.
Вчені зібрали групу з 63 португальців і бразильців, 11 з яких не вміли читати, 22 навчилися цьому вже в дорослому віці, а всі інші – в дитинстві, коли вчилися в школі. При цьому, як відзначають самі автори, вони навмисно працювали не з “високоосвіченими студентами університетів”, які зазвичай виявляються добровольцями в нейродослідженнях, а зі звичайними людьми.
Після оцінки навичок читання у всіх учасників експерименту Дегаене і його колеги за допомогою функціональної магнітно-резонансної томографії стежили за реакцією мозку на різні стимули, зокрема, на зображення осіб та інших об’єктів, усні та друковані тексти і математичні завдання.
Дослідники з’ясували, що вміння читати, незалежно від того, коли воно виникло, дійсно сильно впливає на реакцію мозку на ці стимули: по-перше, воно ускладнює організацію зорової зони кори головного мозку: по-друге, у тих, хто вміє читати практично вся мережа нейронів, що відповідає за сприйняття усного мовлення, у лівій півкулі активується і друкованим текстом.
“Таким чином, читання, будучи відносно недавнім культурним винаходом, по ефективності порівнюється з найбільш еволюційно розвиненим каналом комунікації людини – промовою“, – пишуть автори статті.
Крім того, вміння читати позитивно впливає на процес обробки усного мовлення, підсилюючи роботу фонологічної області в частині скроневої частки, що належить до слухової асоціативної кори (planum temporale).
Раніше вчені з Колумбії і Великобританії, провівши своє дослідження на групі колумбійських партизан, що навчилися грамоті тільки після досягнення зрілого віку, з’ясували, що навчання читання та письма змінює структуру мозку, збільшуючи щільність сірої і білої речовини в деяких його відділах.
Джерело РИА Новости