Укравто
Укравто продає свій бізнес у Польщі

Поляки стурбовані планами української компанії «УкрАвто» – інвестора польського Заводу легкових автомобілів FSO (Fabryka Samochodów Osobowych). З огляду на фінансові проблеми, в даний час корпорація веде переговори про продаж контрольного пакету підприємства, що призведе до зміни власника, а відтак до непередбачуваних реформ і, ймовірно, до зменшення кількості працівників, пише у своєму блозі  Петро Куспись.

Поки що невідомо, хто стане новим власником заводу. Головними гравцями є китайська автомобілебудівна компанія «Chery» і, донедавна, індійський концерн «Tata». Індійці мають намір розпочати серійне виробництво в Європі найдешевших у світі автомобілів з електродвигунами марки «Nano». Спочатку саме Польща була серед числа країн-претендентів. Остаточно екологічні машини з електродвигунами виготовлятимуть у Норвегії. Це означає, що найімовірнішим і єдиним покупцем Заводу легкових автомобілів у Варшаві є китайська компанія «Chery».

У 2005 році «УкрАвто» придбала понад 19% акцій польського підприємства, які дають право на 84,3% голосів на загальних зборах компанії. Завод FSO був на грані банкрутства. Попри значні фінансові навантаження український інвестор зобов’язався сплатити борги Заводу легкових автомобілів, зберегти рівень працевлаштування і налагодити виробництво нового автомобіля. Все йшло за планом – підприємство сплатило позики і борги, утримано кількість працівників, налагоджено виробництво моделі Chevrolet Aveo – 150 тисяч авто на рік. Однак незабаром випуск машин Daewoo Lanos з Польщі перенесено в Україну. Це і фінансова криза вплинули на зменшення кількості купівлі нових автомашин і обсягів виробництва. За таких обставин необхідно було внести зміни до попередніх планів. Адже ніхто не міг передбачити фінансової кризи.

За даними фахівців, для того, щоб підприємство могло стабільно працювати, завод повинен виробляти щонайменше 100 тис. автомобілів на рік. У цьому році навряд чи вдасться випустити хоча б половину з вказаної кількості машин. (Виробничі потужності дозволяють виробляти 250 тис. автомобілів на рік). Тому, в результаті складної фінансової ситуації та вимог профспілок, які хочуть зберегти рівень соціальних виплат і розмір заробітної плати на попередньому рівні, розглядається питання про продаж акцій китайцям. За таких обставин, подальша діяльність заводу стає фінансово невигідною для українського «УкрАвто».

На тлі інформації про зміну власника заводу профспілки звернулися до польського уряду з проханням, щоб прем’єр-міністр проконтролював дії «УкрАвто», зокрема взяті зобов’язання щодо збереження рівня працевлаштування і обсягів виробництва. Уряд поки що мовчить, оскільки має обмежений вплив на рішення керівництва заводу. Адже контрольний пакет належить до власника – «УкрАвто». Не розглядається також німецький варіант – фінансова підтримка автовиробника. Ймовірно на цьому закінчиться європейський старт українського підприємства. Компанія «УкрАвто» не змогла використати «моди» на малі автомашини в Західній Європі, зосереджуючись на українському і російському ринках. Це головна помилка і «гріх» інвесторів з-над Дніпра.