Tim


Нинішній керівник «яблучної» корпорації не став сліпо наслідувати свого попередника. І ось, що з цього вийшло.


Коли п’ять років тому Тім Кук вступив на посаду виконавчого директора Apple, було очевидно, що йому належить витримати порівняння зі Стівом Джобсом, чиє дітище – iPhone – і до цього дня залишається найуспішпішнішим по продажам продуктом Apple.

З 2011 року, коли Кук вступив на посаду, вартість акцій з урахуванням спліта, проведеного в 2014-му, зросла більш ніж удвічі. Саме при ньому Apple перевершила за ринковою вартістю Exxon Mobil, що зробило її найдорожчою публічною компанією в США.

На думку деяких аналітиків, спадщина Кука буде визначатися не за досягненнями компанії після смерті Джобса, а по тому, що він зробить в наступні п’ять років. Зараз компанія зіткнулася з цілою низкою нових проблем, в тому числі з відмиранням цінності бренду на ринку смартфонів, уповільненням зростання в галузі та появою низькобюджетних конкурентів на ринках, що розвиваються, які негативно позначилися на темпах глобальної експансії Apple.

«Яблуневий» гігант зазвичай не розкриває інформацію про майбутні продукти, але Кук нещодавно обмовився, що Apple інвестує в доповнену реальність, яку він вважає надзвичайно перспективним з комерційної точки зору напрямком. Крім того, за непідтвердженими даними, компанія таємно розробляє смарт-автомобіль.

Озирнувшись назад, вже зараз можна відзначити п’ять рішень Кука, які виявилися вірними – хоча і не завжди безперечними.

1. Повернення коштів акціонерам

Стів Джобс не був великим шанувальником програм повернення капіталу. Але з початку 2012 року, Apple, за даними офіційної звітності, викупила власні акції на суму приблизно 127 млрд доларів, а також виплатила 44,8 млрд у вигляді дивідендів.

У квітні цього року рада директорів компанії схвалила розширення програми викупу акцій з 140 до 175 млрд доларів, збільшивши загальний її обсяг до 250 млрд. Крім того, були підвищені дивіденди – на 10%, до 57 центів на акцію.

Apple_SP

Значну роль в ухваленні такого рішення зіграв інвестор-активіст Карл Айкан. У 2013 році фінансист-мільярдер придбав акції Apple більш ніж на 2 млрд доларів, після чого почав вимагати запустити програму зворотного викупу акцій загальною вартістю 150 млрд доларів. На початку цього року в інтерв’ю каналу CNBC Айкан заявив, що Кук «відмінно справляється», – втім, це не завадило йому продати всю свою частку в компанії зі страху, що уповільнення темпів зростання китайської економіки буде стримувати і зростання Apple.

2. Повернення стилуса

У 2015 році Кук представив стилус для «професійного» планшета iPad Pro – Apple Pencil. Відомо, що Джобс називав стилуси «знаком провалу». На конференції MacWorld в 2007 році, де він вперше представив функцію «мультитач» на екрані iPhone, Джобс заявив:

Кому потрібен стилус? Фу, нікому не потрібен стилус.

Однак він виявився дуже корисний при використанні iPad Pro. Особливо його оцінили представники творчих професій – дизайнери, ілюстратори та архітектори.

Хоча продажі iPad помітно впали в порівнянні з піком, iPad Pro допоміг продукту «залишитися в грі» всупереч зусиллям конкуруючих компаній, таких як Alphabet і Microsoft, які активно намагалися закріпити свої позиції на ринку корпоративного обладнання, випускаючи планшети зі стилусами і клавіатурами.

Apple_2

3. Відмова від поширення через операторів зв’язку

Рік тому Apple вирішила відмовитися від посередників, запустивши нову програму модернізації і розтермінування, яка дозволить споживачам щороку отримувати новий iPhone без необхідності чекати, коли закінчиться традиційний дворічний контракт з оператором.

В останні роки самі телекомунікаційні компанії стали відходити від моделі дворічного контракту, але Apple може надати клієнтам додаткові переваги, – ексклюзивні привілеї, такі як безкоштовний доступ до AppleCare. Крім того, передбачається, що програма допомагає компанії частіше випускати оновлення безпеки.

4. Створення імперії музики і сервісів Apple

AppleCare – лише один з багатьох сервісів, які зараз є в арсеналі Apple. На двох останніх конференціях за підсумками кварталу Кук розхвалював зростання додатків Apple Music і AppleCare. Раніше в цьому році виручка від сервісів вперше перевищила продаж комп’ютерів Mac, досягнувши позначки приблизно в 6 млрд доларів. Тепер це друге після iPhone джерело доходу Apple.

Apple_3

Багато аналітиків вважають, що зараз зростанням доходу Apple зобов’язана в першу чергу саме своїх сервісів, оскільки пристрої компанії перестають сприйматися як унікальний товар. Apple вперше встала на цей шлях у 2014 році, коли запустила Apple Pay і придбала Beats Music за 3 млрд доларів – на її основі було створено сервіс Apple Music, який запустили минулого літа. Крім того, компанія доопрацювала свої продукти хмарного зберігання даних iCloud.

5. Інвестиції в соціальні проблеми

При Куку Apple зробила справжній ривок в бік екологічності та соціального іміджу, перейнявшись такими питаннями, як права гомосексуалів і рівноправність робочої сили.

Раніше цього року компанія почала використовувати роботів для видобутку з перероблених продуктів таких матеріалів, як золото. У 2015-му компанія спільно з Фондом охорони природи допомогла зберегти більше 14 тис. гектарів лісу в США. Передбачається, що нова штаб-квартира компанії, що зовні нагадує космічний корабель, яка повинна бути добудована в 2017 році, буде повністю забезпечувати свої потреби за рахунок екологічно чистої енергії, – частково завдяки сонячним панелям на даху.

Apple_4

У 2014 році Кук став єдиним відкритим геєм-главою великої компанії в США. У той час багато одностатевих пари все ще боролися за право вступати в законний шлюб. Він писав статті про права геїв і законодавство, а в недавньому інтерв’ю Washington Post зізнався, що здійснив камінг-аут частково заради гомосексуальних підлітків, які можуть відчувати себе пригніченими або самотніми. Своїм прикладом Кук хотів показати, що вони теж можуть багато чого досягти.

Apple, як і багато інших компаній Кремнієвої долини, все більше уваги приділяє питанням рівного працевлаштування жінок і представників меншин. За звітами компанії, 37% нових співробітників, найнятих за останні 12 місяців – жінки; всього їх число становить 32% від загальної чисельності робочої сили. На нацменшини припадає 27% нових співробітників, хоча вони як і раніше становлять лише 22% робочої сили Apple.